Recenzia - Pururambo

Originálny názov: Pururambo; Žáner: Dokumentárny; Minutáž: 54 minút; Krajina: Slovensko; Rok: 2004 Prístupnosť: MP
Réžia, scenár, kamera: Pavol Barbáš; Hudba: Michal Ničík; Hrajú: Rudolf Švaříček, Pavol Barabáš, Jirko Šaroch a Kombajovia

Včera sa v Poprade skončil trinásty ročník medzinárodného festivalu horských filmov, na ktorom si svoju predpremiéru odkrútil aj nový film známeho slovenského dokumentaristu Pavla Barabáša Pururambo. Dôkazom, že nový film sa Paľovi opäť vydaril nech je táto recenzia a Cena divákov, ktorú na spomínanom festivale získal...

Pururambo je filmom o výprave známeho českého cestovateľa Rudolfa Švaříčka a Jirka Šarocha do vnútrozemia Novej Guiney. Výprava, ktorá nás zavedie hlboko do panenskej indonézskej džungle, cesta, v ktorej budeme putovať akoby späť v čase, pretože sa ocitneme na miestach kde ľudia ešte ani dnes nepoznajú pre nás také samozrejmé veci ako koleso či nádoby. Ocitneme sa v krajine, kde sa ako keby zastavil čas - v krajine divokých Kombajov! To všetko uvidíme vďaka Paľovi Barabášovi, ktorý sa výpravy zúčastnil spoločne so svojou neodmysliteľnou kamerou.

Pururambo je vďaka skvelému scenáru jedným z najzabávanejších filmov Pavla Barabáša. Rozprávačom filmu je Rudo Švaříček, ktorý dokázal okomentovať niektoré situácie naozaj vtipne čo dokazoval nefalšovaný smiech v kinosále počas premietania filmu. Čo neodmysliteľne patrí k Paľovym dokumentom je hĺbka samotného filmu, posolstvo, ktoré snímok ukrýva. Pururambo nie je výnimkou a film nás opäť núti zamyslieť sa nad našim svetom, nad človekom, ktorý si nedokáže vážiť krásy tohto sveta a správa sa k nemu macošsky, o „banánových rybkách“, ktoré v honbe za bohatstvom narúšajú prirodzené prostredie pôvodných obyvateľov a snažia sa ich scivilizovať. Scivilizovať obyvateľov, ktorí k svojmu šťastiu nepotrebujú výdobytky modernej doby, pretože naozajstné šťastie môžu dosiahnuť len na tomto tajomnom mieste. Kritike sa však nevyhnú ani misionári, ktorí sa snažia týchto ľudí prevychovať k svojej viere, čo nie je práve najšťastnejšie riešenie.

Barabáš by nebol Barabášom keby nenatočil skvelé zábery. Opäť sú krásne, opäť sú akčné, opäť sa Paľo nebál nakrúcať ani vo vyhrotených situáciách kedy išlo do slova a do písmena o život (veď koniec koncov natáčalo sa v oblastiach, do ktorých ešte nikdy nevstúpil biely človek, nehovoriac už o kanibalizme, ktorý sa u týchto ľudí v minulosti prejavoval).

Jedinú výtku by som mal k úvodu filmu, ktorý nás akosi rýchlo vťahuje na miesto Novej Guiney, divák si ani poriadne nemá možnosť uvedomiť, kto je rozprávačom filmu, pretože v úvode nie sme svedkami predstavenia hlavného „hrdinu“ výpravy tak ako tomu bolo v minulých filmoch. A tak niektorým divákom až neskôr dôjde, že to čo počujete nerozpráva Paľo Barabáš, ale Rudo Švaříček (hlas mu prepožičal Maroš Kramár). Tí, ktorí nepoznajú tohto známeho českého cestovateľa, prirovnávaného k takým osobnostiam ako Zikmund či Hanzelka, nech si prečítajú tento rozhovor alebo tento článok.

Ak sa chcete teda trošku zabaviť, trošku popremýšľať a chcete sa dozvedieť niečo o tom ako sa v 21. storočí žije vo vnútrozemí Novej Guiney, ako žijú Kombajovia neváhajte a tento film si pozrite. Veď nie každý deň máte možnosť vidieť príbytky stojace na 10 metrov vysokých tyčiach, v našich krajoch určite neuvidíte ani konzumáciu a prípravu všakovakých zvieracích potvor počnúc drobnými larvami, jašteričkami, potkanmi, vtákmi končiac. Uvidíte ako Kombajovia pravekými nástrojmi (sekery vyrobené z kameňov a kosti zvierat) kácajú mohutné ságovnikové palmy, ktoré sú nevyhnutnou surovinou potrebnou pre ich život - stavajú si z nich domy, z dužiny pripravujú svoje typické jedlo ságo.

Jednoducho povedané - opäť skvelý dokument, ktorý zozbiera množstvo festivalových ocenení. V Poprade už jedno získal - Cenu divákov. Bravó pán Barabáš, kameraman, scenárista a režisér v jednej osobe. Osobne sa už neviem dočkať ďalších jeho dokumentov. Nie je žiadnym tajomstvom, že Paľo v súčasnosti dokončuje ďalšie dve dlhometrážne filmy - Jaskyňa, ktorý nás zavedie na venezuelskú stolovú horu Chimantá a film Sloboda pod nákladom - dokument o vysokohorských, tatranských nosičoch.

HODNOTENIE: 95%

Pozn.: Ďalšia predpremiéra filmu Pururambo sa uskutoční 25. októbra 2005 o 20.00 hodine v priestoroch bratislavského Palace Cinemas Aupark, premietanie sa uskutoční v rámci vernisáže Tajomná Indonézia - Tamtamy času, ktorú si môžete v týchto dňoch prezrieť v priestoroch Slovenského národného múzea v Bratislave. Kinodistribúcia pre širokú verejnosť sa začne v decembri 2005, film bude distribuovať spoločnosť Continental Film.

Vytlačiť stránku Vytlačiť stránku18. 10. 2005, 09:47